{"id":1734,"date":"2024-03-15T08:32:45","date_gmt":"2024-03-15T08:32:45","guid":{"rendered":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/?p=1734"},"modified":"2024-03-15T08:32:45","modified_gmt":"2024-03-15T08:32:45","slug":"olive-oil-health-benefits-diet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/science\/health-and-nutrition\/olive-oil-health-benefits-diet\/","title":{"rendered":"Oliwa z oliwek: kulinarny i zdrowotny superfood"},"content":{"rendered":"<h2 class=\"wp-block-heading\">Oliwa z oliwek: kulinarny i zdrowotny superfood<\/h2>\n\n<p>Oliwa z oliwek od dawna jest podstaw\u0105 diety \u015br\u00f3dziemnomorskiej, ale najnowsze badania rzuci\u0142y nowe \u015bwiat\u0142o na jej niezwyk\u0142e korzy\u015bci zdrowotne.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Syc\u0105ca moc aromatu oliwy z oliwek<\/h3>\n\n<p>Naukowcy odkryli, \u017ce aromat oliwy z oliwek mo\u017ce odgrywa\u0107 znacz\u0105c\u0105 rol\u0119 w uczuciu syto\u015bci. Jedno z bada\u0144 wykaza\u0142o, \u017ce osoby, kt\u00f3re jad\u0142y jogurt wzbogacony oliw\u0105 z oliwek, do\u015bwiadczy\u0142y zwi\u0119kszonego poziomu serotoniny, hormonu zwi\u0105zanego z uczuciem syto\u015bci. Inne badanie wykaza\u0142o, \u017ce nawet sam zapach oliwy z oliwek, bez jej spo\u017cycia, mo\u017ce prowadzi\u0107 do zmniejszonego spo\u017cycia kalorii i poprawionej tolerancji glukozy.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Dieta \u015br\u00f3dziemnomorska: wyb\u00f3r dla zdrowego serca<\/h3>\n\n<p>Dieta \u015br\u00f3dziemnomorska, w kt\u00f3rej oliwa z oliwek zajmuje poczesne miejsce, wykazuje znaczne zmniejszenie ryzyka chor\u00f3b sercowo-naczyniowych. Badanie opublikowane w &#8220;New England Journal of Medicine&#8221; wykaza\u0142o, \u017ce osoby, kt\u00f3re stosowa\u0142y diet\u0119 \u015br\u00f3dziemnomorsk\u0105, mia\u0142y o 30% ni\u017csze ryzyko zawa\u0142\u00f3w serca, udar\u00f3w i zgon\u00f3w z powodu chor\u00f3b serca w por\u00f3wnaniu z osobami, kt\u00f3re stosowa\u0142y bardziej konwencjonalne diety. Badacze doszli do wniosku, \u017ce korzy\u015bci z diety by\u0142y tak oczywiste, \u017ce badanie zosta\u0142o przerwane przedwcze\u015bnie, aby umo\u017cliwi\u0107 osobom z grupy kontrolnej przej\u015bcie na diet\u0119 \u015br\u00f3dziemnomorsk\u0105.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Junk food: pogarszacz nastroju<\/h3>\n\n<p>Podczas gdy niekt\u00f3re produkty spo\u017cywcze s\u0105 cz\u0119sto reklamowane ze wzgl\u0119du na ich dzia\u0142anie poprawiaj\u0105ce nastr\u00f3j, stwierdzono, \u017ce junk food ma odwrotny wp\u0142yw. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym Pensylwanii wykaza\u0142y, \u017ce niezdrowe nawyki \u017cywieniowe mog\u0105 negatywnie wp\u0142ywa\u0107 na nastr\u00f3j, szczeg\u00f3lnie u kobiet, kt\u00f3re martwi\u0105 si\u0119 o swoj\u0105 wag\u0119. Uczestnicy badania zg\u0142aszali, \u017ce czuj\u0105 si\u0119 gorzej po spo\u017cyciu junk foodu.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Guma do \u017cucia: przeszkoda w zdrowym od\u017cywianiu<\/h3>\n\n<p>Guma do \u017cucia, cz\u0119sto u\u017cywana do od\u015bwie\u017cania oddechu, mo\u017ce zaskakuj\u0105co zniech\u0119ca\u0107 do zdrowego od\u017cywiania. Mi\u0119towy smak gumy mo\u017ce zak\u0142\u00f3ca\u0107 smak owoc\u00f3w i warzyw, czyni\u0105c je mniej atrakcyjnymi. Naukowcy z Ohio State University odkryli, \u017ce osoby \u017cuj\u0105ce gum\u0119 maj\u0105 tendencj\u0119 do spo\u017cywania wi\u0119kszej ilo\u015bci wysokokalorycznych, s\u0142odkich pokarm\u00f3w.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Kawa i uszkodzenia DNA<\/h3>\n\n<p>Dla mi\u0142o\u015bnik\u00f3w kawy przestroga: naukowcy z Johns Hopkins University odkryli, \u017ce kawa, czarna i zielona herbata oraz p\u0142ynny dym mog\u0105 potencjalnie uszkodzi\u0107 DNA. Konkretnie, substancje te maj\u0105 tendencj\u0119 do nadmiernej aktywacji genu &#8220;naprawczego&#8221;, co wskazuje na to, \u017ce DNA danej osoby mo\u017ce by\u0107 poddane stresowi.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">B\u0142onnik: \u015brodek redukuj\u0105cy ryzyko udaru<\/h3>\n\n<p>Spo\u017cywanie wi\u0119kszej ilo\u015bci b\u0142onnika jest konsekwentnie zwi\u0105zane z popraw\u0105 stanu zdrowia. Niedawna analiza o\u015bmiu bada\u0144 wykaza\u0142a, \u017ce na ka\u017cde dodatkowe siedem gram\u00f3w b\u0142onnika spo\u017cywanego dziennie ryzyko udaru zmniejsza si\u0119 o 7%. Eksperci zalecaj\u0105 spo\u017cywanie od 20 do 35 gram\u00f3w b\u0142onnika dziennie, podczas gdy wi\u0119kszo\u015b\u0107 Amerykan\u00f3w spo\u017cywa tylko po\u0142ow\u0119 tej ilo\u015bci.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Wybredne jedzenie: wp\u0142yw genetyczny<\/h3>\n\n<p>Wybredne jedzenie u dzieci mo\u017ce nie by\u0107 po prostu kwesti\u0105 preferencji. Naukowcy z University of North Carolina przeprowadzili badanie na bli\u017ani\u0119tach jednojajowych i odkryli, \u017ce 72% unikania przez dziecko niekt\u00f3rych pokarm\u00f3w mo\u017cna przypisa\u0107 jego genom.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">\u017bywno\u015b\u0107 organiczna: korzy\u015bci dla muszek owocowych<\/h3>\n\n<p>Warto\u015b\u0107 od\u017cywcza \u017cywno\u015bci organicznej dla ludzi pozostaje przedmiotem debaty, ale dla muszek owocowych jest to wyra\u017any zwyci\u0119zca. Naukowcy z Southern Methodist University odkryli, \u017ce muszki owocowe, kt\u00f3re spo\u017cywaj\u0105 \u017cywno\u015b\u0107 organiczn\u0105, \u017cyj\u0105 d\u0142u\u017cej i sk\u0142adaj\u0105 wi\u0119cej jaj.<\/p>\n\n<h3 class=\"wp-block-heading\">Etykiety kaloryczne: sztuczka psychologiczna<\/h3>\n\n<p>Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Cornell wykaza\u0142o, \u017ce ludzie maj\u0105 tendencj\u0119 do postrzegania \u017cywno\u015bci z zielonymi etykietami kalorycznymi jako zdrowszej ni\u017c \u017cywno\u015bci z czerwonymi lub bia\u0142ymi etykietami, nawet je\u015bli zawarto\u015b\u0107 kaloryczna jest taka sama. Ten efekt psychologiczny, znany jako &#8220;g\u0142upia dieta&#8221;, podkre\u015bla wp\u0142yw opakowa\u0144 \u017cywno\u015bci na nasze postrzeganie zdrowotno\u015bci \u017cywno\u015bci.<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Oliwa z oliwek: kulinarny i zdrowotny superfood Oliwa z oliwek od dawna jest podstaw\u0105 diety \u015br\u00f3dziemnomorskiej, ale najnowsze badania rzuci\u0142y nowe \u015bwiat\u0142o na jej niezwyk\u0142e korzy\u015bci zdrowotne. Syc\u0105ca moc aromatu&hellip;<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[470],"tags":[3773,1332,3769,456,3768,3766,3772,3767,3770,3771],"class_list":["post-1734","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-health-and-nutrition","tag-calorie-labels","tag-heart-health","tag-junk-food","tag-health-benefits","tag-mediterranean-diet","tag-olive-oil","tag-organic-food","tag-satiety","tag-fiber","tag-picky-eating"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1734","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1734"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1734\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1735,"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1734\/revisions\/1735"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1734"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1734"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.lifescienceart.com\/pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1734"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}